Värvipsühholoogia kasutamine turunduses aitab paremini mõista nii oma toodet kui ka kliente. Inimese otsuseid mõjutab alateadvus, milles peituvad erinevad hoiakud ja eelistused. Seetõttu on värvide mõju ettevõtluses olulisem kui me esialgu arvata võime. Värvide järgi tekib potentsiaalsel kliendil või koostööpartneril esimene mulje ettevõttest ja tema poolt pakutavatest toodetest/teenustest.
Esimene samm – mis on Sinu ettevõtte väärtused, missioon ja visioon?
Nii väärtuste, missiooni kui ka visiooni sõnastamine aitab luua fookuse, kuhu suunas ettevõte soovib liikuda ja millist väärtust ettevõte klientidele loob. Lisaks on hea läbi mõelda millise esmamulje peaks klientidele jätma nii kodulehekülje külastus kui ka visiitkaardiga tutvumine.
Värvipsühholoogia – mis see on?
Värv on mitteverbaalne kommunikatsiooni vorm. Värvidele annavad tähenduse:
- inimesed, kes väljendavad läbi värvide emotsioone, tundeid, meeleolu või sõnumit;
- ühiskond, mille kollektiivne alateadvus kannab edasi värvidele antavaid tähendusi (nt punane = armastus, roheline=looduslähedus jms). Erinevates piirkondades võivad tähendused erineda.
Seega alustades ettevõtlusega ja kujundades oma ettevõttele esimest logo on kasulik teadvustada enda jaoks värvide tähendust. Parem teadlikkus võib kergendada nii nähtavust klientide silmis kui ka toetada soovitud eesmärkideni jõudmist.
Värvide võimalikud tähendused
Nagu eelpool öeldud, võivad värvid omada erinevates maailma piirkondades erinevat tähendust.
Gregory Ciotti on toonud oma artikklis “The Psychology of Color in Marketing and Branding” ja välja järgmised soovitused seoses värvide kasutamisega brändingus ja logo kujundamisel.
Mida eelpool toodud värvid täpsemalt tähendavad?
- KOLLANE – OPTIMISM, LOOVUS, SELGUS
Kollane on päikese värv. Lisaks on sarnaneb see kullaga, seega võib see esineda ka rikkuse sümbolina (nt McDonalds’i kuldsed kaared). Negatiivsetest tunnetest võib kollane tähistada ka kriitikat, kannatamatust ja arglikkust.
- ORANZ – TÄHELEPANU, LOOVUS, NOORUS, ENTUSIASM
Oranz värv püüab tähelepanu (nt Fanta, Swedbank, Amazon, Harley Davidson). Negatiivsetest tunnetest tähistab see pessimismi ja pealiskaudsust.
- PUNANE – PÕNEV, ENERGILINE, KIIRE, KIRG, AMBITSIOON
Punane värv tõstab inimese pulsisagedust. Tegu on nii kire kui ka viha värviga.
- LILLA – KUJUTLUSVÕIME, MÜSTIKA
Öeldakse et lilla on ka kuninglikkuse värv. Lillat värvi logo võib endas kanda sõnumit “kõik on võimalik”, julgustades inimesi mugavustsoonist välja astuma ja tegema midagi erakordset. Samas võib selle varjuküljeks olla ebarealistikkus ja unistustesse kinnijäämine.
- SININE – TUGEVUS, VASTUPIDAVUS, RAHU, LOJAALSUS
Sinise värvusega seostub meile nii vesi kui ka taevas – millest taevas sümboliseerib lõpmatust ja vesi nii elu kui ka võimast loodusressurssi. Varjupoolel võib sinine värv ka kanda konservatiivsust ja külma (vesi jäätub madalal temperatuuril).
- ROHELINE – TERVIS, RAHU, KASV, ENESEKINDLUS
Roheline on planeedi, looduse ja rahu värv, mis kannab endas ökoloogilise jalajälje sõnumit. Samas liigne enesekindlus võib viib isolatsiooni.
- HALL, MUST & VALGE – TASAKAAL, LIHTSUS, KONSERVATIIVSUS
Hall ja must-valge kombinatsioon kannab tasakaalu ja lihtsuse sõnumit (nt yin-yang märk). Samas hall võib kanda endas hõbeda sõnumit, mis võib ka viia juured väärismetallideni ja tähistada jõukust.
Lisaks on erinevate värvide tähendusi võimalik lugeda artikklist Understanding the Meaning of Colors in Color Psychology
- Sincerity ehk siirus – perekesksus, ausus, tervislik, sõbralik;
- Excitement ehk põnevus, avatud – julgus, nooruslik, kujutlusvõime, sõltumatu;
- Competence ehk kompetentsus – töökus, intelligentne, edukas, enesekindel, turvaline, korporatiivne (äriline);
- Sohistication ehk elutarkus – glamuurne, hea väljanägemisena, naiselik, võluv;
- Ruggedness ehk vastupidavus – väline, mehelik, läänelik, tugev.

Milliseid värvi eelistavad mehed ja naised?
Mehed ja naised on oma eelistustes erinevad. Oma kliendisegmendi hea tundmine toetab värvide valikut.
Tabelis nr 1 on toodud välja eelistatavad värvid meeste ja naiste poolt. Selle tabeli järgi esimeseks eelistuseks nii meestele kui naistele on sinine värv. Teiseks valikuks on naiste puhul lilla ja meeste puhul roheline värvus. Kolmandan kohal on naistel roheline ja meestel must värvus. Neljandal kohal on mõlemal punane värv.
Seega kui ettevõtte klientideks on nii mehed kui naised, siis eelistatuim kombinatsioon logol võiks olla sinine, roheline, must ja/või punane.

Kõige vähem eelistavad mehed pruuni värvust ja naised oranzi. Teisel kohal on mitteeelistatavatest värvidest meestel nii oranz kui lilla ja naistel pruun värv. Kolmandal kohal on meestel kollane ja naistel hall värv. Huvitav siinkohal on see, et tegelikkuses vähendab oranz värv oma olemuselt noorust, loovust ja entusaismi, samas võib oranz värv oma nn varjuküljes sisaldada pealiskaudsuse sõnumit.

Värvide seos aastaaegadega
Kunstimeistrid blogis on autor toonud välja ka huvitavad seosed värvidel aastaaegadega.
KEVAD
Elav ja soe; mängulisus, positiivsus, kergus ja lihtsus; loominguline, inspireeriv, energiast ja elust pulbitsev.
Heledad, säravad ja soojad värvid:
- roheline (kõik tärkab) – värskus, elus olemise tunne, positiivsus, elu, viljakus;
- roosa ja valge (õunapuu õied) – puhtus, selgus, perfeksionism, efektiivne;
- kollane (võililled) – optimism, loovus, entusiasm;
- lilla (krookused) – kuninglikkus, jõud, müstika, tarkus.
Loe lisaks: “Colors of Spring – Meanings & Effects“
- SUVI
Romanika, puhkus, rahu, elegantsus, delikaatsus, voolavus. Jahedad, delikaatsed ja summutatud toonid, milles leidub natuke halli.
- kollane (päevalilled, ananassid) – optimism, loovus, entusiasm;
- valge (pikad valged suveööd) – süütus, puhtus, uued algused, neutraalne;
- ookean – rikas pruunikas toon, mis kannab maa ja savi peegeldust rannaliivadelt;
- sinine (vesi, taevas) – usaldus, abi, planeerimine, fookus, tugevus, vastupidavus, rahu;
- oranz (päikeseloojangud) – väljakutsed, optimism, loovus, energilisus.
Loe lisaks: “The Colors of Summer“
- SÜGIS
Maalähedus, soojus, viljakus, orgaaniline. Soojad, intensiivsed toonid.
- sinine (mustikad) – usaldus, abi, planeerimine, fookus, tugevus, vastupidavus, rahu;
- oranz (puulehed) – väljakutsed, optimism, loovus, energilisus;
- kollane (puulehed) – optimism, loovus, entusiasm;
- pruun (puulehed) – stabiilsus, struktuur, turvatunne, soojus, tugi;
- must (muld, küntud põllud) – tugi, tugevus, lõpud-algused, mugavus.
Loe lisaks: Understanding the Meaning of Colors in Color Psychology
- TALV
Tumedad, jahedad toonid. Luksuskaubad. Külluslik, silmapaistev, tasakaalukas, õrn, minimalistlik.
- must (pimedad päevad) – tugi, tugevus, lõpud-algused, mugavus;
- puhtad sinised toonid (lumi vs sinine taevas) – usaldus, abi, planeerimine, fookus, tugevus, vastupidavus, rahu;
- kollane (tee) – optimism, loovus, entusiasm, soojus;
- valge (lumi) – tasakaal, lihtsus.
Värvide seos äriga:
- Punane – kasutatakse sageli müügivaldkonnas müügi suurendamiseks (pulss suureneb);
- Roheline – rahulik, kasutatakse inimeste rahustamiseks;
- Sinine – loob usaldust, kasutatakse sageli finantssektoris (nt pangad);
- Mere sinine – hinnaalandused, hinnatundlikule kliendile müük;
- Kuninglik sinine – kiirus, ostude suurendamise toetamine;
- Roosa – romantika, müük naistele ja tüdrukutele;
- Kollane – tähelepanu püüdmine, reklaam/info vaateakendel;
- Oranz – energilisus, klientide kutsumine tegevustele, müügi toetamine;
- Lilla – rahulikkus, kasutatakse vananemisvastaste toodete müügis ja turunduses;
- Must – võim, jõud, luksustooted, agressiivne müük.
Loe lisaks:
The Psychology of Color in Marketing and Branding
Understanding the Meaning of Colors in Color Psychology
Psychology of Color In Logo Design