Teekond ettevõtjaks 18#: 5 soovitust kuidas jääda ellu konkurentsis?

Ettevõtlus tähendab minu jaoks loomist, muutusi, kohanemist ja väljakutseid.

Peale edukat ja kiiret starti seadsin teiseks tegevusaastaks oma ettevõttele ambitsioonikamad kasvueesmärgid. Viimased kuud olen tunda saanud väikese siseturu mõrudat konkurentsi, millest olen justkui slaalomina püüdnud läbi liuelda, kuid on ka hetki kus olen endalt küsinud: “Kas tõesti kõik peab nii keeruline olema?”

Mis on konkurents?


“Konkurents on olukord turul, kus ettevõtted võitlevad turuosa nimel ja kus ühe edu tähendab teise ebaedu”


Õnnelikud on need keda saadab edu ja õnnetud need keda ebaedu. Selline see elu juba on. 

Ettevõtlusega alustamisest alates olen tunda saanud nii edu magusust kui ebaedu mõrudust. Alustades 2017.a mai täiskohaga oma koolitusettevõttega, mõistsin et pean leidma turul oma niśhi ja looma konkurentsieelised. Uue tegijana, kui puudus maine ja kliendibaas, tundus tootega eristumine kõige mõistlikum. Valitud strateegia õigustaski end. Toode, mille välja arendasin, võeti turul üllatavalt hästi vastu ja on nõutud ka aasta hiljem. Peale esimese aasta eesmärkide saavutamist tegin otsuse hakata oma ettevõtet kasvatama. See tähendas omakorda vajadust luua uusi tooteid ja julgemaid otsuseid. Mõtetes olid mitmed ideed, millele koostasin ka tegevusplaanid. 


“Eesmärk ilma tegevuskavata on unistus”


Asusin usinalt tegutsema.

Esimesed tagasilöögid saabusid peale paarikuist pingutust. Sain tunda konkurentsi mõrudat maitset.

Esimesena selgus, et analoogne ettevõtlusraamat, mida olin kirjutamas, ilmub juba EL rahastuse toel augustis. Võtsin hoo maha. Otsustasin oodata ära konkureeriva toote ja seejärel otsustan kas ja mis kujul projektiga edasi liikuda. Olemas on ka plaan B, aga sellega saan edasi liikuda peale konkureeriva tootega tutvumist. Võimalik et tekib küsimus, et miks mitte teha ka ja veelgi parem? Nõus. Aga siinkohal on oluline vanasõna: “Tark ei torma”. Raamatu avaldamine paberkandjal on päris kulukas ettevõtmine ja pimesi riskide võtmine mikroettevõtjana on ilmselgelt ebamõistlik.

Teine tagasilöök tuli koolitusturult. Kogesin seda, et mikroettevõtjana on päris keeruline pääseda ligi suurtellimustele. Teoreetiliselt on võimalus olemas, praktikas on lugu teine. Kui aasta tagasi üks pikaaegne koolitaja rääkis Eesti koolitusturust kui püramiidist, mille tipus käib tihe ja karm võitlus, ei suutnud ma seda oma roosade prillidega uskuda. 

Nüüd on kogemuse maitse suus, olenemata sellest, et ma päris tipu võitluseni ei ole veel küündinud. 

“Mida teha? Kas tõesti jääb minu debüüt ettevõtjana 1 aastaseks kogemuslooks?” hakkas vaikselt hoogu võtma minu sisekõne.

Mida teha konkurentsitihedas võitluses?

Mida teha selleks et silm säraks ja motivatsioon püsiks? Usun et analoogseid küsimusi esitab endale enamik ettevõtjaid.

Napoleon Hill on oma raamatust “Mõtlemist muutes rikkaks” öelnud …


“Mida kauem te õiges suunas tööd teete, seda lähemaele edule olete. Paljud inimesed annavad alla, kui edu on käeulatuses. Nad jätavad selle kellelegi teisele”


Kuna postitus ilmub sarnast “Teekond ettevõtjaks …“, siis jagan mõningaid tegevusi mida ma ise olen juba teinud konkurentsis püsimiseks. Kui vaadata jooksva aasta müügitulemust ja kui kõik samas vaimus jätkub, siis tegelikkuses olen ületamas eelmise aasta tulemust. Väga tubli! … Aga eesmärk oli võtta suund kasvule, seega tuleb tegutseda!

1.Fookus tootearendusele.

Alguses olin tupikus. Kuidas ma arendan ettevõtluskoolitust? On ju tegu väga üheselt mõistetava ja ootuspärase teenusega. Tehes turul analüüs, vaadates konkurentide poolt pakutavat ja analüüsides klientide vajadusi, siis arendasin enda kodulehel välja e-õppekeskkonna, mis sobib eelkõige neile klientidele kes saalikoolitusele mingil põhjusel ei soovi minna. Positiivne tulemus – klientidele jäi pakutav lahendus silma ja ka liiutusid esimesed huvilised. Negatiivseks pooleks on vabavaral (LearnPress) arendatava keskkonna piiratud võimalused. Lühikeste seminaride puhul ideaalne lahendus, e-õppekeskkonnana pigem mitte nii väga, kuna keskkonnas sees puudub klientidega infovahetuse võimalused. Suurimaks õppetunniks ja tunnustuseks iseendale on vast see, et suutsin väga kiiresti kohaneda turul tekkinud nõudlusega ja olen ühe suure kogemuse võrra rikkam.

2. Suhtle inimestega! Informatsiooni kättesaadavus loob eelise ja võimalused.

Väikeettevõtjana teeme oma kodukontorites “oma asja”. Kuna oleme niivõrd oma idee küljes, siis ei pruugi me olla infovoos, mis on meie jaoks oluline. Konkureeriva toote ilmumisest turule sain teada tänu suhtlemisele ettevõtlusõppega seotud inimestega (sh paari koostöömõttega). Mõistsin, et olen jäänud liiga “oma asja” kinni, mis võib lõppkokkuvõttes piirata potentsiaalseid võimalusi. Nõustades kliente äriplaanide koostamises, siis on sagedased olukorras, kus oma konkurente ei teata või neid alahinnatakse. Eks igaüks püüab oma turuosa kasvatamise ja säilitamise eest võidelda. Ellu jäävad kiiremad ja arukamad! 😉 

3. Teadlikkus olemasolevatest konkurentsieelistest ja uute eeliste loomine 

Iga ettevõtja peab oskama vastata küsimusele “MIKS klient ostab?” Vastusteks soovitan leida midagi sellist mida konkurendid ei paku. Ehk kui kõigi kodulehtedel on kirjas “personaalne lähenemine”, siis see ei ole kõige olulisem konkurentsieelis. Mina olen viimased 6 kuud päris palju vaeva näinud konkurentsieeliste leidmisel ja uute loomisel. Olen pidanud tunnistama oma nõrkusi ja tegelema iseendaga kompromisse. Konkurentsieeliste loomises on hea otsida nn turu auke – seda mida teised veel mingil põhjusel ei paku, kuid mida kliendid vajavad. Tean, see on väljakutsuv ja lõplik tõde selgub tegelikkuses praktika käigus. 

4. Kes on mu klient?

Konkurentsieeliste loomisel on kliendi ja tema vajaduste tundmine äärmiselt oluline. Kes ta on? Miks ta ostab? Kas ta tõesti ostabki või ma eeldan et ta ostab?  Kliendi tundmaõppimine on sageli seotud julgusega luua, katsetada ja pakkuda. Ideaalset lahendust ei pruugi kohe olla, aga see võib tekkida katsetamise käigus. Ettevõtlus tähendab tegutsemist, lihtsalt unistamine ja eeldamine paraku tulemuseni ei vii. Üheks konkurentsieeliseks võib olla kiire reageerimine turul tekkivatele võimalustele, mida mugavustsoonis turuliidrid ei pruugi kiirelt märgata. Mina olen viimased 6 kuud päris sageli seda enda käest küsinud. Lisaks eeltoodule olen ka hakanud küsima: “Kas valitud kliendisegmendis tegutsemine viib soovitud tulemusteni?” 

5. Väikeses koguses nahaalsust käib äri juurde

Uskumatu, et ma seda ütlen, kuid võitluses klientide pärast käib natuke nahaalsust “mängu” juurde. Oluline on säilitada eetilisus ja lugupidamine, kuid samas äris ilma konkurentsita ei saa ja juhul kui puudub äärmuslikku julgust tegutsemiseks, siis ei pruugi ka tulemusi tulla. Viimaste kuude jooksul olen kombanud piire, otsinud võimalusi ja haaranud väljakutsetel sarvist. Eks tulevik näitab kuhu see tee viib. Oluline on hoida fookust soovitud eesmärgil ja leida viisid kuidas selleni jõuda.

Kokkuvõttes – kogemus ettevõtjana on mulle õpetanud, et konkurentsis püsimiseks on olulised nii kiirus kui ka plaan B olemasolu. 6 kuu pärast ehk 2018.a. lõpus selgub, mis viis tulemuseni!

Lõpetuseks inspireeriv lause Napoleon Hill’ilt

“Ära ütle maailmale, mida sa teha tahaksid, vaid tee see ära”