Raamat “9 sammu finantsvabaduseni” Suze Orman

Suze Orman on raamatus “The 9 Steps to Financial Freedom” kirjutanud finantsvabadusest läbi isikupsühholoogia.

Ta on toonud välja 9 sammu mida tuleks jälgida teekonnal finantsvabaduseni. Ta väidab, et rahaline vabadus ei ole mitte see kui palju on Sul raha pangakontol, vaid see kui palju või vähe on Sul hirme ja ärevust seoses rahaga.


“Vabadus väljendub selles, kui inimese tegevus, mõtted ja sõnad on omavahel seotud”

Suze Orma


1.SAMM teadlikkus rahaga seotud uskumustest ja hoiakutest.

Inimese arengut ja igapäevaseid valikuid mõjutavad sageli lapsepõlve kogemused ja keskkond kus ta on elanud.

Mis on minu esimene kogemus seoses rahaga? Kas ja kuidas see mind ka tänasel hetkel mõjutab?

***

2.SAMM – rahaga seotud hirmude teadvustamine

Mis on minu hirmud seoses rahaga?

Kas Sa elan pelgalt unistustes või Su tänased tegevused toetavad Su jõudmist soovitud tulemusteni? 

Kas Sa julgen võtta vastutust tegevuste eest mis toovad mulle soovitud tulemuse?

Hirm lahustub läbi tegevuse. Teadlikkus oma hirmudest võimaldab koostada tegevusplaani kuidas hirme ületada (nt alustada väikeste sammudega nii säästmise, investeerimisega või ettevõtlusega? Mis on see mida ma saan teha juba täna?

***

3.SAMM – loo rahaga uus suhe ehk teadlikkus oma sissetulekutest ja väljaminekutest

Finantsvabadusest unistamine ja selle poole liikumine on sageli erinevad asjad. Vaata oma pangakontot – mida see peegeldab? Kas see millega Sa igapäevaselt tegeled ja millele kulutad toetab finantsvabaduseni jõudmist?

Tee ülevaade oma sissetulekutest ja kuludest ning seejärel koosta tegevusplaan kuidas seda muuta. Ja seejärel muuda!

Hoidu ebarealistlikest kärbetest, nagu artikklis “Jõukuse allikad ehk 3 finantsvabaduse strateegiat” kirjutasin, et teekond finantsvabaduseni võib olla väga pikk (10-25 aastat, erandjuhtudel lühem).

***

4.SAMM – vastutuse võtmine

Vastutus iseenda ja teiste (pereliikmed) eest.  Inimesed on olulisemad kui raha. Seega teekonnal finantsvabaduseni arvesta oma pereliikmetega, ole teadlik iseenda vajadustest ja võimalustest. Raha eelistamine inimsuhetele võib viia üksinduseni.

***

5.SAMM – austus iseenda ja oma vara suhtes

Austa raha mida lood, mida kulutad ja ka seda raha mis veel ei ole Sinuni jõudnud. Siinkohal on oluline teadlikkus ja ülevaade oma võlgadest ja tegevusplaan nende vähendamiseks (nt krediitkaardi tagasimakse või refinantseerimine madalama intressiga laenuga).  Suze Orman ütleb, et “krediitkaart on nagu narkootikum – kui sa seda kasutad, siis soovid seda teha veel”. Lisaks ütleb ta, et iseenda rahalist riski saab hinnaga selle järgi, kas Sul on piisavalt vahendeid et maksta koheselt krediitkaart/väikelaen tagasi? Kui ei ole, siis oled hädas 🙂

Soovitused krediitkaardi/väikelaenu tagasimakseks:

  1. Arvuta välja kui suur on summa mida kuus saad maksta?
  2. Lisa sellele summale + 10 EURi;
  3. Leia lisatulu selleks, et maksta tagasi kõige kõrgema intressiga laen enne tähtaega;
  4. Kui võimalik refinantseeri kõrgema intressiga laen madalama intressiga laenuks;
  5. Vabanenud summa investeeri iseendasse ja oma tulevikku.

(Kommentaar: Mäletan, et 10 aastat tagasi alustasin 1500 EURise krediitkaardi tagasimaksmist 5 EURi kaupa. Keskendudes protsessile, tekkisid võimalused ja krediitkaart sai tagasi makstud 1 aastaga).

***

6.SAMM – usalda iseennast rohkem kui teisi

Iseenda sisehääle usaldamine annab sageli kõige õigemad vastused. Seda nimetatakse ka “kõhutundeks”.

Lugesin kunagi ühest raamatust, et “kõhutunnet” on võimalik läbi praktiliste tegevuste arendada. Mõtle mis on need valdkonnad milles Sul juba hetkel on väga hea “kõhutunne” ja vali välja need milles soovid arendada oma “kõhutunnet”.

Suze ütleb oma raamatus, et “kõhutunne” on seotud ka turvatundega. Juhul kui inimesel puudub sisemine turvatunne, siis ta võib olla väga rikas, kuid kõrge pangakonto jääk ei too rahulolu.

***

7.SAMM – veendu et Sa ei piira iseennast ja soovitud tulemusteni jõudmist

Eesmärgini jõudmise tulemusel võime kaotada motivatsiooni. Seega – mida Sa teed kui Sa jõuad soovitud tulemuseni? Kas Sa lubad oma varal jätkuvalt kasvada või pigem hakkab vara vähenema?

***

8.SAMM – aktsepteeri et raha muutub

Nii nagu majanduses on tõusud ja langused, on seda ka rahaga. Finantsvabaduseni jõudmine on pikaajaline teekond ja seega on oluline aktsepteerida et sellel teekonnal esineb nii häid kui ka halbu aegu. Oluline on hoida fookust ja mitte lasta end sellest häirida. Suze Orman soovitused on järgmised:

  1. Teekonnal finantsvabaduseni hoia pikaajalist fookust;
  2. Usu, et ka kõige negatiivsemas sündmuses võib olla midagi positiivset millest õppida;
  3. Aktsepteeri, et iga unistus võibki olla alguses ebareaalne. Realistlikuks muudab selle tegevuskava.

***

9.SAMM – teadmine, et tõelist jõukust ei mõõdeta pangakonto jäägiga!

***

NB! Selle raamatu “lugesin” läbi ca 4 tunniga. Nimelt kuulasin audioraamatut digitaalses raamatukogus Scribd, tehes samal ajal paari tunnist tervisekõndi 😉 Võimalusi leiab alati!

Loo autor: Sirle Truuts

Sirle