Ettevõtja on isik, kes julgeb seada eesmärke ja oskab neid ka ellu viia. Isiklikus elus seostatakse eesmärkidega sageli just
uue-aasta algust ja sellega seotud eesmärkide seadmist. Ettevõtluses on eesmärgid igapäevaelu lahutamatu osa.
1.Eesmärgid toetavad visioonini jõudmist
Enne eesmärkide sõnastamist on soovitav sõnastada visioon ehk tulemus kuhu on soov jõuda. Visioon peaks sisaldama nii tähtaega (tavaliselt 5 aastat) ja valdkonda, milles tegutsetakse. Tutvu visiooni sõnastamisega SIIT.
2.Eesmärkide liigid
Eesmärgid jaotatakse üldiselt:
- Lühiajalised eesmärgid – kuni 1 aasta;
- Pikaajalised eesmärgid – 1-5 aastat.
Aegajalt võib veel näha juhendeid kus on sõnastatud et keskmise pikkusega eesmärgid on 1-5 aastat ja pikaajalised eesmärgid on üle 5-10 aastat. Kuid tulenevalt sellest, et ärikeskkond muutub niivõrd kiiresti, siis on sellisel kujul eesmärkide sõnastamine võimalik vaid teoreetiliselt. Seega on mõistlik piirduda äriplaani kontekstis kuni 5 aasta eesmärkide seadmisega.
- Esimesed 1-2 kuud on soovitav sõnastada nädalate lõikes
- Esimese 1 aasta eesmärgid on soovitav sõnastada kuude lõikes.
- Järgmised aastad (1-5 aastat) aasta lõikes.
3.Millised peaksid eesmärgid olema?
Eesmärkide seadmisel kasutatakse praktikas mudelit S.M.A.R.T.
Mina ise soovitan isegi kasutada täiendatud mudelit S.M.A.R.T.E.R, mis koosneb järgmistest soovitustest (sisaldades ka soovitust eesmärke jooksvalt üle hinnata ja luua motivatsioonisüsteem eesmärkide saavutamise tähistamiseks):
4. Praktilised näited ehk enamlevinud eesmärgid äriplaanides:
- Äriplaani valmimine ja esitamine rahastajale (lisa kuupäev);
- Püsiklientide arv X esimese tegevusaasta lõpuks (lisada kuupäev);
- Ettevõtte asutamine (lisa kuupäev või kuu);
- Püsikliendi keskmine ost x EUR (lisada kuupäev);
- Müügitulu X EUR esimese tegevusaasta lõpuks (lisada kuupäev);
- Müügitulu kasv iga-aastaselt X%-i;
- Puhaskasumi kasv igal järgneval tegevusaasta X%
- Tasuvuspunktini jõudmine hiljemalt ___.a.
- Rendilepingu sõlmimine hiljemalt ____.a.
- Kodulehekülje koostamine ja klientidele avamine ___.a.
- E-poe avamine klientidele __ .a.
- E-poes concersation rate __;
- Kodulehe keskmine külastajate arv X (päevas, nädalas, kuus, aastas)?
- Tegevusloa taotlemine ___.a.
- Uute toodete arv aastas X tk;
- Turu mahu saavutamine X% ____.a.
- Turu mahu kasv iga-aastaselt X%-i;
- Tulu-kulu suhe __;
- Müügi- ja turundusalased tegevused iganädalaselt vähemalt 3-l päeval (kontaktide kogumine, uudiskirjade saatmine, sisuturundus, reklaammaterjalid vms). (need võib ka tuua välja eraldi eesmärkidena).
5. Unistus vs eesmärk
