Äriplaan on kirjalik peegeldus äriideest, unistustest ja mõtetest.
Hästikirjutatud äriplaan aitab mõista tegevusvaldkonda, luua seoseid ja näha ka võimalusi. Kirjalikul kujul võib äriidee ka oma sisu ja fookust muuta. Sageli toimub muutus paremas ja ettevõtlust toetavas suunas. Praktikas äriplaani koostamist pigem kardetakse, hinnatakse mõtetuks aja raiskamiseks või ei peeta seda oluliseks.
Eduka äriplaani koostamine võtabki aega, kuid samas läbimõeldud äriplaan võib aidata riske maandada ja võib oluliselt toetada eesmärkideni jõudmist. Ettevõtjana hindan väga kõrgelt äriplaani olemasolu ja vajalikkust. Juhul kui äriplaan kirjutatakse endale, siis on ka igal ettevõtjal võimalik valida millist vormi ta eelistab, kuna eduka äriplaani puhul on sisu olulisem vormist!
Alljärgnevalt on välja toodud 50 levinud viga äriplaanide koostamisel.
1. Äri alustatakse tootest või teenusest, mitte kliendi vajadustest
2. Äriplaan on subjektiivne
3. Äriplaani koostamise eesmärk on ebaselge
4. Äriplaan on “ilukirjanduslik” lugu unistustest
5. Äriplaan on liiga teoreetiline
6. Esimese aasta tegevused ei ole lahti kirjutatud kuude lõikes
7. Ettevõtja näeb peamise takistusena raha puudumist
8. Äriplaan on ülekoormatud spetsiifilise ja tehnilise infoga
9. Äriplaani kokkuvõte ei anna ülevaadet äriidee kohta
10. Visioonis puudub tähtaeg ja tegevusvaldkond
11. Eesmärgid ei ole mõõdetavad ja realistlikud
12. Eesmärkide ja äriplaanis kirjutatu vahel puuduvad seosed
13. Ärikeskkonna analüüs on subjektiivne
14. Äriplaanis puuduvad viited statistilistele algallikatele
15. Tegevusvaldkonna valik ei ole õige
16. Sisenemisbarjäär – mis see on?
17. SWOT analüüsi olulisust alahinnatakse
18. Nimetatakse tugevusi mis ei mõjuta äriidee teostust
19. Ettevõtja ei julge nimetada tegelikke nõrkusi
20. Võimalused ja ohud nimetatakse lähtuvalt iseendast mitte ärikeskkonnast
21. Järelduste puudumine SWOT analüüsis
22. Toote/teenuse kirjeldus on puudulik
23. Tootmise-teenindamise põhiprotsessi kirjeldus on puudulik
24. Tootmisele või teenindusele kuluv aeg on ebarealistlik
25. Prototüüpi ehk testtoodet ei tehta
26. Puudused materjalide planeerimisel
27. Seadmed ja masinad – kas ja milliseid on vaja?
28. Hooajalisuse mõju alahinnatakse
29. Tegevuskulud on liiga madalad või puudulikud
30. Oma- ja müügihinna arvutus on tunnetuslik
31. Ettevõtja panus kui tasuta tööjõud
32. “Täpse turu leidmine on keeruline, seega müün kõigile!”
33. Klientide detailne analüüs on puudulik
34. Puuduvad eelkokkulepped või -tellimused klientidelt
35. Turunduses ja müügis fookus passiivsetel, mitte aktiivsetel tegevustel
36. Turundustegevused tuua välja kuude lõikes (esimene aasta)
37. Puuduvad potentsiaalsed kliendid turunduskanalite lõikes
38. Ettevõtja ütleb “Tõsiseltvõetavad konkurendid puuduvad!”
39. Konkurentide analüüsis puuduvad mõõdetavad näitajad
40. Puudub ettevõtte võrdlus konkurentidega
41. Riskianalüüs ei kajasta nõrkuste ja ohtude analüüsi
42. Puudub info äriidee elluviimise rahastamiseks
43. Tasuvuspunkti arvutus puudub
44. Käibemaksukohustuslaseks registreerimine ei toetu arvutustele
45. Puudub info põhivara amortisatsiooni kohta
46. Kulude kasvu ei planeerita finantsprognoosidesse
47. Müügitulu kasv on ebarealistlik
48. Kuidas lugeda ettevõtjana finantsaruandeid?
49. Ettevõtja ei ole teadlik keskmisest kasumist oma tegevusharus
50. Äriplaani kirjutab konsultant, ettevõtja ei süvene sisusse
***