Ettevõtjatena püüame alati tegutseda lähtudes oma parimast äranägemist, mis seguneb eelnevalt omandatud teadmiste ja oskustega. Kuid ettevõtlust iseloomustavad pidevad muutused, mis sunnivad meid ettevõtjatena oma mugavustsoonist välja astuma ning tegutsema olukorras, kus garantiid tulemuse osas puuduvad.
Sel nädalal avastasin enda jaoks Youtube kanali “Ekspordime“, kus Timo Porval intervjueerib erinevaid ettevõtjaid, kes on suutnud end välja murda pisikesest Eestist. Kuna ka mina tegutsen informatsioonitoodete valdkonnas, siis kuulasin esimena Peep Laja kogemuslugu sisenemisest USA turule.
Podcasti kuulates mõistsin, et olen oma ettevõtluskarjääri jooksul teinud päris mitmeid väga õigeid valikuid ja eelkõige just turunduse valdkonnas. Sisetunde ja uudishimu pealt alustatud blogimine ja sotsiaalmeedia võrgustiku loomine toetab täna oluliselt klientideni jõudmist. Facebooki lehe 6000+ fännibaas ja keskmine kodulehe külastus ca 200-300 päevas ei sünni üle öö. Selleni jõudmist on aidanud oluliselt järjepidevus, mis on aidanud üle elada ka raskemad hetked ja “sundinud” märkama ka võimalusi kõige keerulisemates olukordades. Usu mind, neid hetki kus on tekkinud loobumismõtted, on olnud viimase 12 aasta jooksul piisavalt.
Kuulates podcasti hakkasin aga mõtlema nendele tegevustele, mille mittetegemine või valesti tegemine on tegelikkuses ka takistanud mu ettevõtte kasvu.
1. Ma olen olnud liiga aeglane
Ideede kõrval, mida olen ellu viinud, on palju neid, mida olen jätnud ellu viimata. Eriti kahju on nende ideede puhul, mis on kellegi teise poolt ära tehtud. Sellistel hetkedel tahaks öelda: “Oleks võinud …”. Tänapäeva ettevõtluses jäävad ellu ja saadab edu neid, kes tegutsevad kiiresti. Ajas ideed paremaks ei lähe, pigem läheb ta paremaks läbi tegutsemise. Seega tuleb tegutseda siis, kui Sa veel ei ole valmis.
2. Ma olen olnud pefektsionist
Uuenduslike ideede puhul hakkab minus domineerima perfektsionist ehk see osa minust, kes enne tegutsemist tahab olla veendunud, et kõik riskid oleksid maandatud ja tõenäosus edu saavutada oleks võimalikult kõrge. Tegelikkuses on selle taga hirm. Seega ettevõtluses tuleb teha tõsiseid kompromisse sisemise perfektsionistiga, kes soovib mugavustsoonis oodata. Oodates ideaalset hetke jääd ettevõtjana lihtsalt “rongist maha”.
3. Mul turundustegevused ei ole olnud enamasti läbimõeldud
Tänase teadlikkusega tuleb tunnistada, et olen olnud selline “Facebooki boostija”, kes julgeb küll teha reklaami, kuid alati ei ole tegevused olnud läbimõeldud. Peale turundusteadmiste suurendamist on ka oluliselt kasvanud näiteks mu kodulehe konversioon (viimase 6 kuu jooksul ca 0,5%-lt 1,4%-le)! Lisaks olen olnud kuni selle aastani ka väga konservatiivne turunduskulude tegemises. Paraku arvestatavad müügitulemused hakkasid tulema hetkest, kui minu digiturunduse kulu päevas tõusis ca 15 euro kanti (varasemalt jäi see alla 5 euro päevas).

4. Ma olen eeldanud, et klient on unistanud juba ammu mu tootest / teenusest
Kõige olulisem mõte, mida võtsin Peebu intervjuust kaasa oli see, et me ettevõtjatena ei konkureeri vaid teiste ettevõtetega, vaid kliendi ükskõiksusega. Mida see tähendab? Eelkõige seda, et kliendil on üldiselt Sinust ükskõik seni, kuni sa ei tee talle selgeks, et tal on Sind vaja. Seega veelgi olulisem toote või teenuse loomisest, on julgus ja oskus kliendiga suhelda (turundus, müük, usalduse loomine jne).
5. Ma pole tegelenud müügitunnelite loomisega ja emaili turundusega
Minu müügitunnelid ehk kliendi teekonnad on olnud suhteliselt lühikesed ja traditsioonilised. Avaldan toote/teenuse pakkumise, jagan sotsiaalmeedias ja kodulehel ning loon maksevõimalused. Tegelikkuses peab nii iga olemasoleva kui ka uue kliendiga tegelema ehk usalduse ning huvi loomine kliendile peab algama esimesest sekundist ja olema järjepidev. Tänu kevadel Marie Forleo B-Schoolile olen seda poolt juba oluliselt parandanud, kuid kindlasti võtan edaspidi selle rohkem fookusesse. Näiteks Peep ütles oma intervjuus, et ta suhtleb oma võrgustikus olevate klientidega IGA PÄEV!
Ära õpi siis enda vigadest, vaid teiste omadest.
